Zespołem Badawczym Termodynamiki i Wymiany Ciepła Instytutu Techniki Lotniczej (ITL) Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa (WML) kieruje prof. dr hab. inż. Janusz Terpiłowski.

W skład Zespołu Badawczego wchodzą: prof. dr hab. inż. Piotr Koniorczyk, prof. dr hab. inż. Andrzej Panas, prof. dr hab. inż. Janusz Zmywaczyk, dr inż. Marek Preiskorn, dr inż. Mateusz Zieliński.

Podstawowymi kierunkami działalności badawczej Zespołu są:

  • badania eksperymentalne własności termofizycznych ciał stałych (przewodności cieplnej, dyfuzyjności cieplnej, ciepła właściwego, rozszerzalności termicznej, badania właściwości mechanicznych DMA i badania termograwimetryczne STA), wykonywane z dużą rozdzielczością temperaturową za pomocą nowoczesnej aparatury produkcji firmy NETZSCH,
  • obliczenia numeryczne i badania eksperymentalne wymiany ciepła w ciałach stałych (radiacyjno – kondukcyjna wymiana ciepła w ośrodkach optycznie aktywnych, wymiana ciepła i masy w strukturach porowatych, wymiana ciepła w strukturach biologicznych),
  • badania własności termofizycznych materiałów wybuchowych,
  • badania wymiany ciepła w konstrukcjach lotniczych, w tym badania procesu narastania oblodzenia statków powietrznych,
  • badania eksperymentalne zmian temperatury obiektów w ruchu (np. zmian temperatury na płatowcu samolotu w locie).

Zespół Badawczy Aerodynamiki i Dynamiki Ruchu Obiektów jest kierowany przez dr. hab. inż. Stanisława Września, prof. WAT. W skład zespołu wchodzą: ppłk rez. dr inż. Michał Frant, dr inż. Maciej Majcher, mgr inż. Aneta Misiak i inż. Aleksandra Zarubajko.

Podstawowymi kierunkami działalności Zespołu są:

  • doświadczalne i numeryczne badania właściwości aerodynamicznych samolotów, pojazdów i maszyn przepływowych w następujących obszarach:
    – określanie charakterystyk aerodynamicznych statków powietrznych i ich elementów w warunkach oblodzenia;
    – analiza właściwości dynamicznych statków powietrznych w czasie oblodzenia;
    – jakościowe badania eksperymentalne w zakresie przepływów nieściśliwych i ściśliwych;
  • numeryczne badania przepływu ściśliwego gazu lepkiego i przewodzącego ciepło;
  • komputerowe symulacje opływu złożonych obiektów metodami numerycznej dynamiki płynów z wykorzystaniem pakietu obliczeniowego CFD Ansys Fluent;
  • badania wpływu oblodzenia na charakterystyki aerodynamiczne i bezpieczeństwo lotu statków powietrznych.