Zespół Komputerowego Wspomagania Projektowania, Wytwarzania i Eksploatacji Statków Powietrznych funkcjonuje w oparciu o wiedzę i doświadczenie pracowników Zakładu Budowy i Eksploatacji Statków Powietrznych Instytutu Techniki Lotniczej, aparaturę naukowo-badawczą trzech zakładowych pracowni:
- Eksploatacji Statków Powietrznych,
- Napędów Lotniczych oraz Płatowców i Wytrzymałości,
- Konstrukcji Lotniczych.
Główne kierunki działalności zespołu:
- Projektowanie statków powietrznych.
- Zintegrowane modelowanie strukturalne i aerodynamiczne aerosprężystych układów nośnych.
Oferta naukowa zespołu:
- Modelowanie, odtwarzanie i optymalizacja struktur lotniczych.
- Analiza statyczna i dynamiczna konstrukcji lotniczych.
- Badanie układów aerodynamicznych.
- Badanie zjawisk aerosprężystości nowoprojektowanych struktur lotniczych.
- Modelowanie i badania zespołów napędowych.
- Diagnostyka i sterowanie zespołów napędowych.
w szczególności
- liniowa i nieliniowa analiza statyczna wirtualnego obiektu obliczeniowego: określenie charakteru i wielkości odkształceń i naprężeń pod wpływem zadanych obciążeń stacjonarnych,
- analiza drgań własnych obiektu: wyznaczenie częstości i postaci naturalnych odkształceń dynamicznych,
- analiza drgań typu flatter struktury aerosprężystej w oparciu o model dyskretny konstrukcji i model do wyznaczania obciążeń aerodynamicznych w przepływie niestacjonarnym,
- pomiary tensometryczne odkształceń i naprężeń oraz pomiary potencjometryczne przemieszczeń (ugięć) w trakcie stoiskowych prób wytrzymałościowych badanej konstrukcji nośnej,
- wyznaczenie współczynników tłumienia oraz częstości podstawowych postaci naturalnych drgań statku powietrznego: oscylacje szybkie (drgania silnie tłumione), oscylacje fugoidalne (drgania długookresowe z niezbyt dużym współczynnikiem tłumienia), holendrowanie (drgania krótkookresowe silnie tłumione), postać nieoscylacyjna spirala.
- modelowanie zjawisk stanów awaryjnych i uszkodzenia struktury nośnej statków powietrznych,
- opracowanie analiz statystycznych typowych uszkodzeń struktur nośnych i siłowych opartych o procedurę eksploatacyjną statków powietrznych.