Zakład Awioniki jest prawnym następcą (od dnia 13.02.2020 r.) Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego, który powstał w Instytucie Techniki Lotniczej w dniu 01.10.2004 r. w wyniku połączenia Zakładu Osprzętu i Automatyki Lotniczej oraz Zakładu Uzbrojenia Lotniczego i Systemów Bezpieczeństwa. Kierownikiem Zakładu w 2004 r. został dr hab. inż. Andrzej SKOMRA. W związku z uruchomieniem w 2007 r. na Wydziale Mechatroniki nowego kierunku studiów inżynieria bezpieczeństwa część pracowników Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego przeniesiono do utworzonego w 2008 r. Zakładu Inżynierii Bezpieczeństwa. W 2007 r. kierownikiem Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego został prof. dr hab. inż. Wiesław SOBIERAJ. W roku 2012 pełnienie funkcji kierownika zakładu powierzono ppłk. dr. inż. Mariuszowi WAŻNEMU.
Pracownicy Zakładu stanowią trzon dydaktyczny w procesie kształcenia studentów cywilnych i wojskowych w zakresie awioniki oraz specjalistów w dziedzinie uzbrojenia lotniczego dla potrzeb Sił Powietrznych RP.
Zakład Awioniki jest instytutową jednostką organizacyjną – bezpośrednio podległą dyrektorowi Instytutu Techniki Lotniczej – właściwą w zakresie organizacji i sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy, ochrony informacji, spraw bhp i ppoż. podczas prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej związanej z przedmiotami nauczania z zakresu awioniki i uzbrojenia lotniczego oraz działalności związanej z podwyższaniem kwalifikacji nauczycieli akademickich. W skład Zakładu Awioniki wchodzi Laboratorium Awioniki, bezpośrednio podległe kierownikowi Zakładu Awioniki.
Do zakresu zadań realizowanych przez pracowników Zakładu Awioniki należy:
-
- kształcenie, w szczególności w obszarze:
- przekazania studentom wiedzy specjalistycznej z zakresu:
– automatyki i teorii sterowania,
– systemów sterowania statków powietrznych,
– budowy i eksploatacji lotniczych systemów pomiarowych,
– budowy i eksploatacji lotniczych systemów komputerowych,
– budowy i eksploatacji lotniczych systemów diagnostycznych,
– modelowania układów awionicznych
– lotniczych systemów nawigacyjnych i celowniczych,
– inteligentnych systemów pomiarowych,
– pokładowych systemów zobrazowania informacji i symulatorów lotniczych,
– lotniczych układów wykonawczych,
– znajomości architektur systemów awionicznych,
– znajomości budowy oraz funkcjonowania cyfrowych systemów sterowania statków powietrznych,
– znajomości zasad modelowania oraz podstaw identyfikacji sygnałów w systemach awionicznych,
– znajomości oprogramowania systemów awionicznych,
– znajomości dynamiki i zasad sterowania statków powietrznych,
– znajomości komputerowych narzędzi wspomagających prace projektowe oraz zasad budowy
modeli symulacyjnych układów/urządzeń awionicznych,
– znajomości budowy oraz funkcjonowania pokładowych systemów energetycznych,
– znajomości współczesnych rozwiązań systemów awionicznych; - pozyskania przez studentów umiejętności specjalistycznych pozwalających na:
– posługiwanie się zintegrowanymi systemami pomiarowymi i przeprowadzenie interpretacji
zarejestrowanych danych pomiarowych,
– opracowanie projektu i wykonanie układu/urządzenia awionicznego,
– projektowanie i programowanie systemów wbudowanych stanowiących wyposażenie statków
powietrznych,
– posługiwanie się komputerowymi narzędziami umożliwiającymi realizację modeli symulacyjnych odzwierciedlających funkcjonowanie urządzeń awionicznych,
– posługiwanie się specjalistycznym językiem obcym z zakresu kierunku kształcenia,
– budowę modeli symulacyjnych układów awionicznych w wybranym środowisku programowym.
- przekazania studentom wiedzy specjalistycznej z zakresu:
- prowadzenie działalności naukowo-badawczej, związanej głównie z techniką lotniczą
(w zakresie szeroko rozumianego wyposażenia pokładowego statków powietrznych)
i ukierunkowanej na:- wyposażenie specjalne w aspekcie jego niezawodności, efektywności i bezpieczeństwa,
- modelowanie i badanie eksperymentalnych elementów i układów awionicznych oraz wyposażenia specjalnego w procesie ich projektowania i konstruowania,
- opracowanie miniaturowych systemów akwizycji danych do badań w locie bezzałogowych platform latających,
- systemów sterowania statkami powietrznymi,
- modelowanie i badanie algorytmów sterowania (zarządzania) systemami awionicznymi i wyposażeniem specjalnym statków powietrznych,
- identyfikację parametrów obiektów dla potrzeb sterowania i diagnostyki,
- nowe rozwiązania i technologie stosowane w lotniczych układach wykonawczych, np. nad lotniczymi układami wykonawczymi wykorzystującymi najnowsze technologie elektromechaniczne (magnesy i teorię zawieszeń magnetycznych) i elektroenergetyczne (sterowane przepływem energii elektrycznej),
- projektowanie systemów identyfikacji obiektów w przestrzeni na potrzeby sterowania lotem bezzałogowych statków powietrznych,
- symulatory lotnicze,
- określanie skuteczność systemów uzbrojenia lotniczego.
- kształcenie, w szczególności w obszarze:
Zakład dysponuje stale unowocześnianą bazą laboratoryjną, w skład której wchodzą m.in.:
-
-
- platformy z autopilotem MP2000 i MP2028 do badań w locie wyposażenia awionicznego,
- platforma latająca typu Quadrocopter do testowania wyposażenia awionicznego,
- symulatory kabiny typu GlassCokpit samolotu pasażerskiego,
- symulatory kabin samolotów pasażerskich: Boeing 737, Airbus 320 i innych,
- stanowiska do badania pokładowych magistrali komunikacyjnych,
- zestawy do bezprzewodowej transmisji obrazu i danych,
- inercjalne moduły pomiarowe różnych producentów,
- stanowiska do badania dynamiki elementów i układów lotniczych układów pneumatycznych i hydraulicznych,
- stanowisko do odwzorowania działania cyfrowych układów przełączających w technice lotniczej,
- stanowiska dydaktyczne do badania układów elektroenergetycznych, hydraulicznych i elektrohydraulicznych układów wykonawczych oraz układów regulacji współczynnika przełożenia systemów sterowania statków powietrznych,
- stanowisko do badania centrali aerodynamicznej,
- stanowisko laboratoryjne do badania układu regulacji i systemów sterowania statku powietrznego,
- stanowisko do badania paliwomierza i przepływomierza samolotu, stanowiska do badania przetworników parametrycznych i generacyjnych wybranych wielkości fizycznych.
-
W ramach prac dyplomowych studenci realizują przede wszystkim zadania związane z projektowaniem i wykonaniem stanowisk laboratoryjnych przeznaczonych do:
-
-
- analizy procesów zachodzących w systemach elektroenergetycznych;
- diagnostyki systemów awionicznych statków powietrznych;
- badania modułów awionicznych dla bezzałogowych statków powietrznych;
- elementów stacji naziemnej dla bezzałogowych statków powietrznych;
- elementów symulatorów lotu,
- lotniczych układów wykonawczych.
-
Absolwenci kończący studia na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka znajdują zatrudnienie w takich podmiotach jak:
-
- biura projektowe związane zarówno z wyposażeniem awionicznym statków powietrznych jak i szeroko rozumianą elektroniką i mechatroniką;
- organizacje obsługowe i firmy realizujące prace związane z eksploatacją i zapewnieniem ciągłej zdatności statków powietrznych – monitorowaniem stanu technicznego, modernizacją wyposażenia oraz projektowaniem procesu eksploatacji SP;
- jednostki naukowe zajmujące się kształceniem i realizacją prac naukowo-badawczych związanych z projektowaniem i eksploatacją elementów wyposażenia awionicznego.