O nas

Zakład Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego powstał w Instytucie Techniki Lotniczej w dniu 01.10.2004 r. w wyniku połączenia Zakładu Osprzętu i Automatyki Lotniczej oraz Zakładu Uzbrojenia Lotniczego i Systemów Bezpieczeństwa. Kierownikiem Zakładu został dr hab. inż. Andrzej SKOMRA. W związku z uruchomieniem w 2007 r. na Wydziale Mechatroniki nowego kierunku studiów inżynieria bezpieczeństwa część pracowników Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego przeniesiono do utworzonego w 2008 r. Zakładu Inżynierii Bezpieczeństwa. W 2007 r. kierownikiem Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego został prof. dr hab. inż. Wiesław SOBIERAJ. W roku 2012 pełnienie funkcji kierownika zakładu powierzono ppłk. dr inż. Mariuszowi WAŻNEMU.

Pracownicy Zakładu stanowią trzon dydaktyczny w procesie kształcenia studentów cywilnych i wojskowych w zakresie awioniki oraz specjalistów w dziedzinie uzbrojenia lotniczego dla potrzeb Sił Powietrznych RP.

Zakład Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego jest instytutową jednostką organizacyjną – bezpośrednio podległą dyrektorowi Instytutu Techniki Lotniczej – właściwą w zakresie organizacji i sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy, ochrony informacji, spraw bhp i ppoż. podczas prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej związanej z przedmiotami nauczania z zakresu awioniki i uzbrojenia lotniczego oraz działalności związanej z podwyższaniem kwalifikacji nauczycieli akademickich. W skład Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego wchodzi Laboratorium Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego, bezpośrednio podległe kierownikowi Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego.

Do zakresu zadań realizowanych przez pracowników Zakładu Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego należy:

  1. kształcenie, w szczególności w obszarze:
    • przekazania studentom wiedzy specjalistycznej z zakresu:
      - automatyki i teorii sterowania,
      - systemów sterowania statków powietrznych,
      - budowy i eksploatacji lotniczych systemów pomiarowych,
      - budowy i eksploatacji lotniczych systemów komputerowych,
      - budowy i eksploatacji lotniczych systemów diagnostycznych,
      - modelowania układów awionicznych,
      - lotniczych systemów nawigacyjnych i celowniczych,
      - inteligentnych systemów pomiarowych,
      - pokładowych systemów zobrazowania informacji i symulatorów lotniczych,
      - lotniczych układów wykonawczych,
      - znajomości architektur systemów awionicznych,
      - znajomości budowy oraz funkcjonowania cyfrowych systemów sterowania statków powietrznych,
      - znajomości zasad modelowania oraz podstaw identyfikacji sygnałów w systemach awionicznych,
      - znajomości oprogramowania systemów awionicznych,
      - znajomości dynamiki i zasad sterowania statków powietrznych,
      - znajomości komputerowych narzędzi wspomagających prace projektowe oraz zasad budowy
        modeli symulacyjnych układów/urządzeń awionicznych,
      - znajomości budowy oraz funkcjonowania systemów energetycznych na pokładzie statków
        powietrznych,
      - znajomości współczesnych rozwiązań systemów awionicznych;
    • pozyskania przez studentów umiejętności specjalistycznych pozwalających na:
      - posługiwanie się zintegrowanymi systemami pomiarowymi i przeprowadzenie interpretacji
        zarejestrowanych danych pomiarowych,
      - opracowanie projektu i wykonanie układu/urządzenia awionicznego,
      - projektowanie i programowanie systemów wbudowanych stanowiących wyposażenie statków
        powietrznych,
      - posługiwanie się komputerowymi narzędziami umożliwiającymi realizację modeli symulacyjnych
        odzwierciedlających funkcjonowanie urządzeń awionicznych,
      - posługiwanie się specjalistycznym językiem obcym z zakresu kierunku kształcenia,
      - budowę modeli symulacyjnych układów awionicznych w wybranym środowisku programowym.
  2. prowadzenie działalności naukowo-badawczej, związanej głównie z techniką lotniczą
        (w zakresie szeroko rozumianego wyposażenia pokładowego statków powietrznych)
        i ukierunkowanej na:
    • wyposażenie specjalne w aspekcie jego niezawodności, efektywności i bezpieczeństwa,
    • modelowanie i badanie eksperymentalnych elementów i układów awionicznych oraz wyposażenia specjalnego w procesie ich projektowania i konstruowania,
    • opracowanie miniaturowych systemów akwizycji danych do badań w locie bezzałogowych platform latających,
    • systemów sterowania statkami powietrznymi,
    • modelowanie i badanie algorytmów sterowania (zarządzania) systemami awionicznymi i wyposażeniem specjalnym statków powietrznych,
    • identyfikację parametrów obiektów dla potrzeb sterowania i diagnostyki,
    • nowe rozwiązania i technologie stosowane w lotniczych układach wykonawczych, np. nad lotniczymi układami wykonawczymi wykorzystującymi najnowsze technologie elektromechaniczne (magnesy i teorię zawieszeń magnetycznych) i elektroenergetyczne (sterowane przepływem energii elektrycznej),
    • projektowanie systemów identyfikacji obiektów w przestrzeni na potrzeby sterowania lotem bezzałogowych statków powietrznych,
    • symulatory lotnicze,
    • określanie skuteczność systemów uzbrojenia lotniczego.
  3. Zakład dysponuje stale unowocześnianą bazą laboratoryjną, w skład której wchodzą m.in.:

    • platformy z autopilotem MP2000 i MP2028 do badań w locie wyposa-żenia awionicznego,
    • platforma latająca typu Quadrocopter do testowania wyposażenia awionicznego,
    • symulatory kabiny typu GlassCokpit samolotu pasażerskiego,
    • symulatory kabin samolotów pasażerskich: Boeing 737, Airbus 320 i innych,
    • stanowiska do badania pokładowych magistrali komunikacyjnych,
    • zestawy do bezprzewodowej transmisji obrazu i danych,
    • inercjalne moduły pomiarowe różnych producentów,
    • stanowiska do badania dynamiki elementów i układów lotniczych układów pneumatycznych i hydraulicznych,
    • stanowisko do odwzorowania działania cyfrowych układów przełączających w technice lotniczej,
    • stanowiska dydaktyczne do badania układów elektroenergetycznych, hydraulicznych i elektrohydraulicznych układów wykonawczych oraz układów regulacji współczynnika przełożenia systemów sterowania statków powietrznych,
    • stanowisko do badania centrali aerodynamicznej,
    • stanowisko laboratoryjne do badania układu regulacji i systemów sterowania statku powietrznego
    • stanowisko do badania paliwomierza i przepływomierza samolotu, stanowiska do badania przetworników parametrycznych i generacyjnych wybranych wielkości fizycznych.

    W ramach prac dyplomowych studenci realizują przede wszystkim zadania związane z projektowaniem i wykonaniem stanowisk laboratoryjnych przeznaczonych do:

    • analizy procesów zachodzących w systemach elektroenergetycznych;
    • diagnostyki systemów awionicznych statków powietrznych;
    • badania modułów awionicznych dla bezzałogowych statków powietrznych;
    • elementów stacji naziemnej dla bezzałogowych statków powietrznych;
    • elementów symulatorów lotu,
    • lotniczych układów wykonawczych.

    Absolwenci kończący studia na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka znajdują zatrudnienie w takich podmiotach jak:

    • biura projektowe związane zarówno z wyposażeniem awionicznym statków powietrznych jak i szeroko rozumianą elektroniką i mechatroniką;
    • organizacje obsługowe i firmy realizujące prace związane z eksploatacją i zapewnieniem ciągłej zdatności statków powietrznych – monitorowaniem stanu technicznego, modernizacją wyposażenia oraz projektowaniem procesu eksploatacji SP;
    • jednostki naukowe zajmujące się kształceniem i realizacją prac naukowo-badawczych związanych z projektowaniem i eksploatacją elementów wyposażenia awionicznego.