LOTNICTWO i KOSMONAUTYKA - specjalności

 


Awionika

Specjalność obejmuje zagadnienia związane z urządzeniami i systemami mechatronicznymi zabudowanymi na statku powietrznym po to, aby zapewnić bezpieczne wykonanie lotu. Należą do nich między innymi: przyrządy i wskaźniki obrazowe, systemy pilotażowo- -nawigacyjne, systemy automatycznego sterowania, układy zasilania i systemy elektroenergetyczne oraz pokładowe systemy diagnozujące wszystkie systemy i agregaty statku powietrznego. W trakcie studiów studenci zapoznawani są z nowoczesnymi czujnikami i układami pomiarowymi oraz sposobami ich integracji za pomocą specjalizowanych komputerów i sterowników mikroprocesorowych, wyposażonych w cyfrowe interfejsy do wymiany danych. W ramach tej specjalności prowadzone są również zajęcia z zakresu współdziałania pilota-operatora z systemami pokładowymi, ponieważ to pilot wydaje polecenia realizowane przez automaty, nadzoruje i koordynuje ich pracę. Podczas wykonywania projektów studenci wykorzystują współczesne narzędzia informatyczne wspomagające prace inżynierskie w obszarze projektowania i symulacji oraz eksploatacji urządzeń i systemów awionicznych (Altium Designer, Visual Studio, C51, MDK-ARM, MATLAB). Zdobyta interdyscyplinarna wiedza z zakresu techniki pomiarowej, elektroniki cyfrowej, programowania mikrokontrolerów oraz obsługi oprogramowania inżynierskiego oraz nabyte umiejętności pracy w zespole gwarantują dobre przygotowanie absolwentów do pracy w szeroko rozumianym przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym, bazach technicznych linii lotniczych na stanowiskach związanych z projektowaniem, oceną stanu technicznego, eksploatacją urządzeń i systemów awionicznych oraz urządzeń mechatronicznych.


Samoloty i Śmigłowce

Absolwenci specjalności uzyskują przygotowanie zawodowe w zakresie budowy oraz projektowania statków powietrznych, obliczeń struktur nośnych, napędów lotniczych i wyposażenia hydropneumatycznego. Studia przygotowują również do zarządzania i nadzorowania eksploatacji statków powietrznych. Przedmioty specjalistyczne obejmują współczesne tendencje w zakresie kształtowania lotniczych struktur metalowych i kompozytowych, obliczeń wytrzymałościowych, obliczeń aerodynamicznych, zmęczenia konstrukcji oraz diagnostyki systemów. Kształcenie wykorzystuje nowoczesną bazę laboratoryjną oraz komputerowe pakiety obliczeń, analizy i projektowania typu UNIGRAPHICS, ANSYS, NASTRAN. Uwzględnia również potrzeby przedsiębiorstw eksploatujących statki powietrzne odnośnie do wymagań kwalifikacji personelu technicznego określonych przez krajowe i europejskie władze lotnicze (wymagania PART-147). Starannie opracowany program kształcenia i uzyskana wiedza podstawowa z zakresu komputerowych systemów wspomagania projektowania, wytwarzania i eksploatacji statków powietrznych umożliwia podjęcie pracy zawodowej nie tylko w przemyśle lotniczym, lecz także w innych gałęziach przemysłu o zaawansowanych technologiach oraz w przedsiębiorstwach transportowych i bazach technicznych linii lotniczych lub Sił Powietrznych.


Napędy lotnicze

Specjalność przygotowuje wykwalifikowanych inżynierów zajmujących się problematyką konstrukcji, technologii i produkcji współczesnych silników lotniczych oraz zagadnieniami technicznych systemów nadzorowania procesów serwisowania, użytkowania i remontów takich silników. Starannie dobrany program studiów oraz bogata i nowoczesna baza laboratoryjna zapewniają wykształcenie odpowiadające potrzebom i wymaganiom współczesnego przemysłu lotniczego oraz innych przemysłów o wysokim nasyceniu nowoczesną technologią. Program kształcenia w szerokim stopniu wykorzystuje najbardziej zawansowane oprogramowanie typu ANSYS, CFX, FLUENT, NASTRAN GAS TURBO, COMSOL. Przygotowanie zawodowe zapewnia absolwentom tej specjalności szerokie możliwości zatrudnienia w ośrodkach naukowych zajmujących się badaniami konstrukcji lotniczych, w biurach projektowych, zakładach przemysłu silnikowego oraz w przedsię-biorstwach eksploatujących statki powietrzne włącznie z bazami lotniczymi Sił Powietrznych RP. Bardzo dobre przygotowanie z zakresu maszyn przepływowych umożliwia podjęcie pracy w obszarze budowy turbin okrętów i pojazdów lądowych, siłowni na morskich platformach wiertniczych, stacjonarnych turbinowych generatorów prądu czy w tłoczniach gazu na magistralach przesyłowych.


Uzbrojenie lotnicze

Specjalność obejmuje zagadnienia związane z urządzeniami i systemami rozmieszczonymi na statku powietrznym, takimi jak: broń lotnicza (rakiety kierowane, rakiety niekierowane, bomby lotnicze, broń artyleryjsko-strzelecka, broń specjalna), urządzenia (stanowiska broni) zapewniające jej transport i wykorzystanie oraz systemy niezbędne do wykorzystania bojowego poszczególnych rodzajów broni pokładowej zgodnie z przeznaczeniem, a także naziemne urządzenia obsługowe. Uzbrojenie współczesnych statków powietrznych składa się z kilku wyodrębnionych konstrukcyjnie podsystemów broni, które funkcjonalnie zintegrowane są w jeden system uzbrojenia lotniczego sterowany przez pilota (członka załogi). Studenci zapoznawani są z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zasadami obliczania stanowisk broni, systemami sterowania (zarządzania) bronią, systemami nawigacyjno- -celowniczymi, systemami sterowania rakiet lotniczych, metodami badania uzbrojenia lotniczego, zasadami eksploatacji urządzeń uzbrojenia lotniczego ze szczególnym uwzględnieniem metod diagnozowania ich stanu technicznego i oceny efektywności eksploatacji systemów uzbrojenia lotniczego. Absolwenci, jako specjaliści z zakresu mechaniki, automatyki i sterowania, znający filozofię działania tego typu systemów technicznych oraz mający wszechstronne przygotowanie do tworzenia i rozwiązywania ich modeli matematycznych, mogą znaleźć zatrudnienie w zakładach produkujących lub remontujących sprzęt uzbrojenia lotniczego, bazach lotniczych Sił Powietrznych, w jednostkach wojskowych eksploatujących różnego typu uzbrojone statki powietrzne.